Na co zwracać uwagę przy produkcji filmów 360?

Filmy 360 stopni to nowe medium. Sposób opowiadania różni się w nim od tradycyjnych filmów 2D. Przede wszystkim filmy sferyczne przeznaczone są do oglądania w goglach VR. Daje to nowe możliwości w sposobie prezentowania treści, ale wiąże się też z pewnymi ograniczeniami.

Po pierwsze, oglądając film 360 stopni w goglach VR możemy obracać obraz w dowolną stronę. Warto zatem tak zaplanować sceny, by z każdej strony filmu działo się coś ciekawego. Mamy do dyspozycji pełną sferę, więc dobrze jest to wykorzystać. Jak pokazują badania, znaczna część odbiorców ogląda jednak tylko określony wycinek filmów. Trzeba zatem pamiętać, by najciekawsze fragmenty filmu zawsze znajdywały się w centralnym punkcie obrazu.
Aby zrozumieć jak odbiory ogadają filmy VR warto wykorzystać analizę obrazu. Dzięki specjalnym heatmapom jesteśmy w stanie określić, w które miejsca widzowie patrzyli najczęściej. To dobre narzędzie do poznawania zachowań odbiorców.
Filmy 360 stopni różnią się od zwykłych filmów również tym, że to widz wciela się w rolę operatora kamery. Sam decyduje, w którym kierunku chce patrzeć. Nie ma jednak możliwości stosowania dużych zbliżeń. Nie oznacza to, że nie można pokazywać żadnych detali. Przykładowe rozwiązanie Wytwórnia Filmów 360 zastosowała podczas produkcji filmu dla Festiwalu Roślin Owadożernych. Na specjalnie wydzielonych ekranach widzimy w przybliżeniu jak rośliny polują na owady. Film jest dostępny do obejrzenia tutaj:

Istotną zaletą filmów w wirtualnej rzeczywistości jest również wykorzystanie dźwięku przestrzennego. Dzięki zastosowaniu kilku mikrofonów rozstawionych z różnych stron kamery Wytwórnia Filmów 360 jest w stanie nagrać dźwięk binauralny. To efekt, który pozwala na zlokalizowanie dźwięku w przestrzeni. Pozwala to na odtwarzanie dźwięku dokładnie w ten sam sposób w jaki normalnie słyszy go człowiek. Tak więc oglądając film nagrany na łące można usłyszeć śpiew świerszczy, a po obróceniu głowy w goglach VR głośniej usłyszeć np. przejeżdżający z innej strony traktor. Efekty te pozwalają na stworzenie iluzji, jakby było się w nagranym miejscu. Zastosowanie dźwięku binauralnego w produkcji VR pozwala odbiorcy usłyszeć z której strony dzieje się coś istotnego. Warto wykorzystać to w horrorach 360 stopni lub innych produkcjach VR składających się z dynamicznej akcji.

Filmy 360 stopni można nagrywać również z perspektywy pierwszej osoby (ang. First-person view – FPV). Specjalny uchwyt montowany na głowie operatora umożliwia nagranie. Pozwala to osiągnąć punkt widzenia głównego bohatera filmu. Dzięki temu w goglach VR możemy poczuć sie tak, jakbyśmy to my byli bohaterami danej opowieści.
Technikę tę wykorzystała m.in. firma Nike. W reklamie stworzonej z filmu 360 stopni możemy poczuć się jak brazylijski piłkarz Neymar, który mija obrońców i strzela gola. Całą reklamę można obejrzeć tutaj: