Wirtualna rzeczywistość – jak można ją wykorzystać?

Technologia VR rozwija się w dynamicznym tempie. Według danych agencji KZero w 2018 roku korzystać z niej będzie ponad 170 mln osób. W rozwój VR inwestują m.in. Google, Facebook, Apple i Samsung. Nie ma wątpliwości, że wkrótce VR stanie się dominującym medium. Warto zastanowić się w jaki sposób nową technologię można wykorzystać w swojej branży oraz w jakim kierunku VR będzie się rozwijał.

Kino

Filmy 360 stopni to nowe medium. Jego głównym atutem jest możliwość bycia w samym centrum wydarzeń. Osoba oglądająca filmy w goglach VR ma możliwość wyboru kierunku, w którym chce patrzeć. To nowe możliwości dla reżyserów. W Polsce powstały już pierwsze kina VR. W sali kinowej VR ustawione są krzesła obrotowe. Widzowie zakładają na oczy gogle i mogą obracać się w dowolną stronę, podążając za wydarzeniami w filmie. Rozwój technologii VR znalazł odbicie w oczach krytyków. W 2017 roku instalacja meksykańskiego twórcy Alejandro G. Iñárritu pt. ,,Carne y Arena” zdobyła filmowego Oscara, a w kategorii ,,film krótkometrażowy” nominację zdobyło dzieło Patrick Osborne’a pt. ,,Pearl”. Można sobie wyobrazić sytuację, w której za parę lat tradycyjne kina przestaną istnieć. Stanie się tak dlatego, że widzom będzie brakowało możliwości rozglądania się dookoła. W kinach VR nie będzie istniał problem denerwującego sąsiada, który zbyt głośno je popcorn lub śmieje się z mało zabawnych żartów. Gogle VR pozwolą na całkowite odcięcie się od rzeczywistości i przeniesienie się do świata filmu.

Medycyna

Branża medyczna już znalazła sposób na wykorzystanie technologii VR dla dobra pacjentów. Dzięki kamerom VR młodzi lekarze mogą obserwować rzadkie operacje i przyglądać się im z każdej strony.

Szkolenia

Filmy 360 stopni idealnie nadają się do różnego rodzaju szkoleń. Zastępują one nudne wykłady lub długie filmy szkoleniowe. Projekcja w goglach VR umożliwia pełne skupienie uwagi widza. Pozwala również na przeniesienie się w inne miejsce. Na przykład kursant przygotowujący się do egzaminu na prawo jazdy może poczuć się jakby naprawę prowadził samochód.

W interaktywnych filmach 360 stopni widz podejmuje decyzje o dalszym przebiegu akcji. Uczestnik szkolenia BHP ma za zadanie dokonać właściwego wyboru reakcji na zagrożenie. Jeżeli podejmie złą decyzję, dalsza część filmu zilustruje skutki niewłaściwych zachowań. Uczeń na długo zapamięta tak udzieloną lekcję, ponieważ dzięki wirtualnej rzeczywistości mózg zostaje oszukany. Doświadczenia VR jesteśmy w stanie zapamiętać tak jak prawdziwe zdarzenia z życia.

Produkcje VR można poddawać szczegółowej analizie. Heatmapy pozwalają śledzić, w które miejsca widzowie patrzyli najczęściej, a których unikali. To świetne narzędzie służące do analizy skuteczności przekazu, niedostępne dla tradycyjnych filmów.

Terapie

Widzowie serialu House of Cards pamiętają zapewne prezydenta USA, który, jako były żołnierz, w ramach terapii korzystał z gogli VR. Realność oglądanego obrazu jest tak duża, że można ponownie przenieść się do odwiedzanych wcześniej lokalizacji. Filmy 360 stopni mogą być też pomocne dla osób z autyzmem w przyzwyczajaniu się do nowych miejsc.

Edukacja

Wierzymy, że VR odnajdzie swoje zastosowanie także w szkołach. Zamiast przeprowadzania tradycyjnych i monotonnych lekcji, nauczyciele będą udostępniać uczniom gogle VR, które przeniosą ich do wirtualnego świata. W ten sposób można np. uczyć się geografii oglądając różne zakątki świata czy historii przypatrując się rekonstrukcjom bitew w technologii VR.

Szkoły zawodowe i uczelnie wyższe już wprowadzają elementy VR-u do edukacji. Studenci kierunków technicznych mogą np. przyglądać się poszczególnym etapom prac na budowie za pomocą gogli VR, kiedy jeszcze nie odbyli praktyki zawodowej i nigdy nie byli na prawdziwym placu budowy. Wyprodukowanie i prezentowanie w goglach VR edukacyjnych filmów 360 stopni jest wyjątkowym sposobem dotarcia do ucznia. Nauczyciel może mieć pewność, że nic nie rozprasza uwagi osoby oglądającej film.

Reklama

To tylko niektóre z zastosowań VR. W zasadzie w każdej branży można wyobrazić sobie wykorzystanie tej technologii. Największy potencjał VR-u jest jednak w reklamie. Dzięki filmom 360° pole do reklamowania produktów jest jeszcze większe. Przykładem nietypowego zastosowania technologii VR do promocji piwa jest kampania firmy Old Irish, dostępna pod poniższym linkiem:

Za pomocą filmów sferycznych można zaskoczyć lub zszokować widza. Niezależnie od tego, jaką reakcję u potencjalnego odbiorcy chcemy uzyskać, jego doświadczenie będzie o wiele głębsze niż podczas oglądania tradycyjnych reklam.